budapest-mol-bubi-kerekpar

Bubi kerékpár bérlés előtti fontos tudnivalók

Egy ismerősömmel ma kipróbáltuk a Budapesten nemrégiben bevezetett „bubi” bérelhető kerékpárt, és nem nagyon tudtunk semmit róla, egyszerűen csak belevágtunk. Van a neten egy csomó információ róla amit most már belátom, hogy el kellett volna olvasnunk. Mielőtt bármit tudni akarsz, klikkelj az előbbi mondatban lévő hivatkozásra! Ha megnézed a honlapjukat, még ezt a posztot sem kell feltétlenül végigolvasnod. Ettől függetlenül megosztom a ma szerzett tapasztalatokat, hátha mást is érdekel néhány alapvetően fontos tudnivaló, illetve ha tudni szeretné hogy milyenek is ezek a biciklik, milyen a minőségük, milyen a vezethetőségük.

Mennyibe kerül a bubi?

Ez az, amit a fenti linkre kattintva azonnal meg fogsz látni. Ezt „élesben” az automata előtt állva mi még nem tudtuk. Igen, jó hülyék voltunk, hogy nem olvastuk el előre, ami csak a honlapon van feltüntetve. Na de a lényeg, hogy első bérlet vásárlás esetén 25 000 Ft-ot kell fizetni „letét” címszó alatt, ezt az összeget levonják az általad megadott bankszámla szám egyenlegéből, és a bérlés után megmaradt összeget, idézem, „felszabadítják”. Ez az a szó, amit szerintem furcsa, kétértelmű jelentést ad az egész bubi bérlési procedúrának. Miért nem lehetett azt írni, hogy „visszafizetjük”? Túl köznyelvi lett volna? Miért kell mindig formális modoroskodó szövegekkel bohóckodni, hogy attól komolyabbak tűnjön a kézbesítő fél? Na mindegy, ne akadjunk fenn ezen. A lényeg, hogy ki kell fizetni 25 ezer pénzt, és ha végeztél a bérléssel, akkor a maradékot visszautalják neked.

A bubi, ahogy a fenti linken egyértelműen látható, 30 percig ingyenes. Ez nem azt jelenti, hogy a bérlésért nulla forintot kell fizetned. Ez azt jelenti, hogy a bérlés keretein belül meghatározott összegnél (pl. napi 500 Ft) nem kell többet fizetned. Tehát ha nem szeretnél többet fizetni a kerékpár használatáért, mint amennyit a rendszerben általad kijelölt címletben meghatároztak, akkor legfeljebb csak 30 percig használhatod a kerékpár. 29:59-nél vissza kell vinned a város területén található, bármely szabad bubi állomáshoz, és rendesen le kell parkolnod úgy, hogy a bubi fogadó oszlop tetején lévő kis lámpa zölden villog. Ha ez nem történik meg, akkor az idő múlásával arány(talanul)osan magasabb és magasabb összeget „csárdzsolnak” majd rád. Így történt, hogy a mai, kb. 7 órányi bubizásért 14 ezer Ft-ot kellett fizetnünk. És nincs apelláta, nem reklamálhatsz, mivel ezt leírták feketén, fehéren a honlapjukon, ezért fontos, hogy előtte elolvasd a tájékoztató jellegű szövegeket.

Természetesen ettől még nem felejtős a bubi használata, hiszen 30 percen belül bárhova el lehet jutni a belvároson belül. Tulajdonképpen bárhova. Arra még nem jöttünk rá, hogy ez a 30 perc „megújítható” e az aktuálisan használt bringa leparkolásával (jobban mondva „vissza dokkolásával”) és egy másik kerékpár felvételével. Mert úgy ha kicsit hosszabb útvonalat akarsz bejárni díjemelés nélkül, akkor elég lehet félúton átpattanni egy másik nyeregbe. Ismétlem, erre még mi sem tudjuk a pontos választ. Lehet, hogy fent van a honlapjukon, majd megnézem.

Milyen a bubi kerékpár minősége, vezethetősége?

Maga a bicikli egyébként nem rossz, sőt, városi közlekedésre egy átlagosan kondicionált ember számára még jónak is mondható, de ha lány vagy, akkor készülj fel rá, hogy lehetőleg lépcsőktől, magas járdaszegélyektől mentes övezetben vezess vele, ugyanis a bubi bicikli baromi nehéz, kétszer nehezebb volt kb. mint az én 26-os, vázra szerelt lakattartóval és teleszkóppal felvértezett, mezei MTB bringám. A bubi nyerge puha, a kormány és az ülőpozíció közti táv tipikusan városi kerékpáros tartást ad. A pedál táv ugyancsak szűk és sebességből is mindössze 3 van. A netes visszajelzések, melyek szerint a kerékpár tekerése nehézkes, igazak, tehát ha rutinos biciklista vagy aki többnyire felveszi a forgalom tempóját, akkor ne próbáld ki a bubit. Ha egy barátod el szeretne jönni veled biciklizni, de ő bubival jön, akkor nyugodtan hajts előre, érj célba, és olyan negyed óra múlva talán megérkezik a cimborád. Nagyon lassú bicó, csak lájtos tekerésre optimális. Nagyobb sebességet ki lehet fejteni vele, ha izomból tekered, de összességében nem száguldozásra van kitalálva. Amúgy a követelményeknek megfelelően első és hátsó lámpát is tettek rá, egész elegánsan, olyan Cadillac-szerűen lehet vele manőverezni, meg az elején van egy kosár-szerűség is. Utóbbiba pakolni csak akkor lehet, ha a csomagod oda szíjazható, mert a kosár két oldala nyitott, tehát bármikor kieshet belőle a motyód, ha nincs lekötve.

Mindent összevetve a bubi kerékpárat én inkább irodisták, rövid hatókörben mozgó fiatalok számára tudom elképzelni, akik a belvárosban tevékenykednek nap mint nap, és nincs idejük megvárni a buszt, ugyanakkor szeretnének pár háztömbbel odébb jutni kényelmesen, egyszerűen. Aki napi szinten kicsit hosszabb távokat (10 km +) kell, hogy bejárjon, az jobban jár, ha vesz magának egy több fokozatú váltóval ellátott, saját bicót, ami sokkal gyorsabb tud lenni mint egy bubi. Már elég ügyesen meg lehet oldani a bicó tárolását kis lakásban is, erre a szakértő üzletekben és webshopokban számos tippet találsz. Mindazonáltal a tömegközlekedést nem tudja és nem fogja kiszorítani a bubi, inkább csak egy érdekes alternatíva, szerintem, és a jelenlétével talán egy kicsit jobban inspirálja a közútért felelős bizottságokat, hogy a fővárost még tovább és tovább fejlesszék a kerékpárosokkal való kompatibilitás felé.